Παρασκευή 29 Μαΐου 2009

Η συντριπτική πλειοψηφία των γονέων έχουν δώσει κατά καιρούς στα παιδιά τους συμβουλές του τύπου “μην μιλάς στο δρόμο με αγνώστους” και “πρόσεχε τις παρέες σου στο σχολείο”. Τι όμως τους έχουν πει για τον κόσμο του διαδικτύου; Η αλήθεια είναι όχι πολλά πράγματα, καθώς ο κόσμος του Ίντερνετ παραμένει, δυστυχώς, ανεξερεύνητος τόπος για τις μεγαλύτερες ηλικίες στην Ελλάδα.

Αυτό το κενό στην ενημέρωση, για ένα μέσο που χρησιμοποιεί το μεγαλύτερο ποσοστό των εφήβων της χώρας, προσπαθεί να καλύψει η Μονάδα Εφηβικής Υγείας της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής του Πανεπιστημίου Αθηνών με έρευνες σε παιδιά ηλικίας μεταξύ 14ων και 16 ετών, με δημιουργία εθελοντικού δικτύου, αλλά και με ενημερωτικές συναντήσεις σε σχολεία.

Μια τέτοια συνάντηση πραγματοποιήθηκε την περασμένη Τρίτη 28 Απριλίου στο 2ο γυμνάσιο Ναυπάκτου, με πρωτοβουλία της Αναπτυξιακής Ναυπάκτου και σε συνεργασία με το Διαδημοτικό Δίκτυο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ο.Τ.Α και την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.


Ο επιστημονικός συνεργάτης της Μονάδας Εφηβικής Υγείας Γιώργος Κορμάς, μίλησε στους μικρούς μαθητές για τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο διαδίκτυο αλλά και για το φαινόμενο του εθισμού. Οι έφηβοι, απ’ τη μεριά τους, έδειξαν αφενός ότι έχουν μεγάλη επαφή με το διαδίκτυο (στο ερώτημα ποιοι από εσάς χρησιμοποιούν msn- πρόγραμμα online συνομιλίας- η αίθουσα γέμισε με σηκωμένα χέρια) αλλά και ότι είναι γενικά υποψιασμένοι. Ωστόσο, καθώς έχουν μάθει το Internet μόνοι τους, ελλείψει άλλη καθοδήγησης, είτε από το σπίτι είτε από το σχολείο, αρκετά είναι τα ερωτηματικά τους.

Τι κάνουμε για παράδειγμα όταν σε ένα φόρουμ επικοινωνίας διαβάσουμε ότι κάποιος επιθυμεί να... αποχωρήσει από τον κόσμο; Ή πως μπορούμε να διακρίνουμε αν αυτός που μας μιλά μέσω ίντερνετ είναι η nikolitsa13 και όχι κάποιος παιδεραστής;
Η καλύτερη άμυνα λοιπόν για την ασφάλεια στο διαδίκτυο είναι η γνώση και το κριτικό πνεύμα, κάτι που ισχύει για όλες της πτυχές της καθημερινότητας Και εκεί πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα τόσο απ’ τους γονείς όσο και απ’ τους εκπαιδευτικούς. Ενδεικτικά η Μονάδα Εφηβικής Υγείας προτείνει στους γονείς να βάζουν όρια στα παιδιά όχι μόνο στη χρήση του διαδικτύου αλλά για πολλά θέματα, όρια όμως που να στηρίζονται σε λογική βάση δεν καταπιέζουν τα παιδιά αλλά τα κατευθύνουν με ασφάλεια. Σημαντική επίσης παράμετρος είναι ο σεβασμός της προσωπικότητας των παιδιών από μικρή ηλικία, ενώ σε πρακτικό επίπεδο η χρησιμοποίηση ειδικών φίλτρων για τις επιβλαβείς ιστοσελίδες είναι ένα μέτρο που μπορεί να βοηθήσει. Αναφορικά με την εκπαίδευση, η πρόταση είναι απλή: δημιουργία μαθήματος στο ασφαλές διαδίκτυο σε μικρές ηλικίες και
επιμόρφωση των εκπαιδευτικών πάνω σε θέματα διαδικτύου.

Εθισμός στο διαδίκτυο
Ο εθισμός μπορεί να οριστεί ως η καταναγκαστική συνήθεια που επηρεάζει τη συμπεριφορά και τον ψυχισμό και είναι δύσκολο να διακοπεί. Ο εθισμός είτε πρόκειται για ουσίες, είτε για συνήθειες, αναπληρώνει κενά και όπως είπε και ο κ. Κορμάς κατά τη συνάντησή του με τους εθελοντές, εδώ στη Ναύπακτο, τα παιδιά που εθίζονται στο διαδίκτυο, αν δεν υπήρχε το Ίντερνετ σε κάτι άλλο θα είχαν εθιστεί.

Τα συμπτώματα του εθισμού στο ιντερνέτ είναι, ανοχή (συνεχή παραμονή στο Διαδίκτυο που αυξάνεται καθημερινά),συμπτώματα συνδρόμου απόσυρσης (θλιμμένη συμπεριφορά, μειωμένη ανταπόκριση στα εξωτερικά ερεθίσματα, απώλεια ενδιαφέροντος) αδυναμία τήρησης προκαθορισμένου χρόνου παραμονής στο διαδίκτυο, έκπτωση της λειτουργικότητας τους, άγχος αίσθηση αποδιοργάνωσης εκτός διαδικτύου.

Το φαινόμενο της εξάρτησης από το διαδίκτυο είναι συχνότερο στα αγόρια, σε μονογονεϊκές ή δυσλειτουργικές οικογένειες, σε παιδιά με καταθλιπτικό συναίσθημα ή υπερκινητικότητα.
Η αύξηση της επίπτωσης του διαζυγίου, η μοναξιά, η απουσία επίβλεψης από τους γονείς συμβάλουν στην ανάπτυξη του φαινομένου.

Κύριος υπεύθυνος του εθισμού είναι τα online παιχνίδια, με τους εφήβους να καταναλώνουν αναρίθμητες ώρες “σκοτώνοντας τέρατα” στην οθόνη, όταν η ζωή είναι έξω απ’ το σπίτι τους και τους περιμένει. Οι γονείς, που δυστυχώς στη χώρα μας παραμένουν ως επί το πλείστον ψηφιακά αναλφάβητοι, θα πρέπει να δουν με ψυχραιμία το θέμα. Η δαιμονοποίηση του διαδικτύου και η απαγόρευση της χρήσης δεν φέρνουν αποτελέσματα, καθώς το ιντερνετ αποτελεί τμήμα της κουλτούρας των εφήβων. Μια καλή τακτική είναι να ενδιαφερθούν για την ενασχόληση των παιδιών τους, να ζητήσουν να τους δείξουν τι τους κρατάει τόσες ώρες μπροστά από μια οθόνη και σταδιακά να τους αποσπάσουν απ’ αυτή δείχνοντάς τους τι μπορεί να τους κρατήσει μακριά της.

Αριθμοί
—53.4% χρησιμοποιούσαν το διαδίκτυο για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του ενός έτους
—26% ανέφεραν καθημερινή χρήση και
—8% χρήση περισσότερο 20 ώρες εβδομαδιαίως.
—Τα αγόρια χρησιμοποιούσαν το διαδίκτυο σημαντικά περισσότερο από τα κορίτσια
—Ποσοστά χρήσης διαδυκτιου. 55% χρησιμοποιούν το δίκτυο για παιχνιδια, 40% για τα e-mail, 37,5% για chat(χώροι συνάντησης), 10% για αγορές, 4% για ενημέρωση σε θέματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, 27% θεματα επιμόρφωσης, 26% για ενημέρωση-υπηρεσίες
—Υπήρξε θετική συσχέτιση της χρήσης διαδικτύου και της διάσπασης προσοχής-υπερκινητικότητας, σύμφωνα με την κατάταξη στο SDQ. —1% των παιδιών εμφανίζουν συμπτώματα εξάρτησης από το διαδίκτυο.
—18,2% (ένα στα πέντε 15χρονα παιδιά) παρουσίαζαν περιοδικά ή συχνά προβλήματα σχετικά με την κατάχρηση διαδικτύου (κατάσταση πριν το εθισμό)

Έρευνα του Πανεπιστήμιου Αθηνών σε αντιπροσωπευτικό δείγμα εφήβων Αττικής 15-16 χρόνω
1000 μαθητές (450 αγόρια, 550 κορίτσια) <

εκτύπωση άρθρου Αρχική σελίδα
Επικαιρότητα
Απόψεις
Νέα συλλόγων
Agenda
Φάκελοι
Πρόσωπα
Πολιτισμός
Άγρια ζωή
Nafpaktorama
Αθλητικά
Ναύπακτος Αγορά
Φωτογραφίες από τη Ναύπακτο Χάρτης Ναυπακτίας Ξεφυλλίστε τη Ναυπακτία Καιρός, χρήσιμα, αγγελίες

Επικαιρότητα
Agenda
Ναύπακτος
Τα τελευταία νέα κατευθείαν στον υπολογιστή σας

Τι είναι το RSS
Γνώση ίσον ασφάλεια στο διαδίκτυο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου